بادکش درمانی

بادکش درمانی چیست: از انواع تا فواید آن

بادکش درمانی یکی از روش‌های طبی سنتی مکمل است که تاریخچه و استفاده از آن به کشور چین بازمی‌گردد. در بادکش درمانی با قرار دادن فنجان‌های مخصوص بر روی پوست و یا ایجاد شرایط خلا در لیوان، مکشی ایجاد می‌شود. تا به بهبود گردش جریان خون بدن، ترمیم بافت‌ و عملکرد سیستم بدن کمک کند.

استفاده از این روش درمانی به 3000 سال قبل بازمی‌گردد، زمانیکه پزشکان چینی و در دوره‌های بعدی پزشکان مصری، خاورمیانه، یونان، افریقا و حتی بخشی از اروپا از آن برای کمک به درمان انواع بیماری‌هایی از جمله تب، سرگیجه، نامنظمی قایدگی، مشکلات در اشتها از آن استفاده می‌نموده‌اند. ولی امروزه از بادکش

یا کاپینگ بیشتر به عنوان یکی از روش‌های ماساژ و برای بهبود عملکرد سیستمی بدن استفاده می‌شود.

در این مطلب قصد داریم در خصوص بادکش درمانی چیست، انواع آن، مزایا، تکنیک‌ها و عوارض آن با شما بیشتر صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

رزرو وقت

انواع بادکش درمانی

انواع بادکش درمانی چه فایده ای دارد؟ این درمان با بهبود گردش جریان خون، تسکین دردهای موضعی و عمیق، دفع سمومات از بدن و ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن، در کیفیت سلامت روزانه افراد تاثیر بسزایی دارند. اما طرز استفاده بادکش چگونه است و این نوع بادکش ها چگونه انجام میشود؟

روش‌های مختلفی در انجام انواع بادکش ها وجود دارند. ولی در کل با ایجاد فشار معکوس در لیوان‌های که روی سطح بدن قرار می‌گیرند، مکشی ایجاد نموده و باعث جمع شدن خون در آن نواحی می‌شوند. در مقابل سیستم دفاعی بدن به این وضعیت پاسخ داده و باعث جمع شدن خون رقیق‌تر در اطراف این نواحی می‌شود. این خون غلظت کمتری به نسبت خون جمع‌شده داشته و باعث تعادل در سیستم خون‌رسانی بدن می‌شود.

در روش‌های مختلف ماساژ درمانی خون جمع شده در نواحی زیر لیوان یا خارج ‌می‌شوند و یا با هدف قرار دادن عضلات باعث تعادل در گردش خون و یا رفع تنش‌های عضلانی می‌شوند. انواع روش‌‌ها و اصول بادکش درمانی عبارتنداز:

بادکش خشک

در این روش از بادکش گرم یا بادکش سرد، لیوان‌ها بدون ایجاد برش یا خراش بر روی پوست قرار می‌گیرند و با ایجاد مکش که در ادامه بیشتر انواع آن را توضیح خواهیم داد، باعث تجمع خون در زیر لیوان می‌شوند.

بادکش مرطوب (خیس)

در بادکش درمانی مرطوب مرتبط با بادکش سرد یا بادکش گرم، برای دفع سموم و کاهش غلظت خون، برش‌های سطحی بر روی پوست داده می‌شود. در این روش نیز از هر دو مورد بادکش سرد و بادکش گرم و با قرار دادن فنجان‌ها برای دفع سموم از بدن استفاده می‌شود.

انواع بادکش درمانی

بادکش گرم

در واقع شیوه سنتی و قدیمی بادکش است که با استفاده از لیوان‌های مخصوص و شعله و حراراتی که در زیر آن استفاده می‌شود، خلا و مکش ایجاد شده و خون در نواحی مشخص شده جمع می‌شود.

بادکش سرد

اما امروزه از روش‌های جایگزین برای بادکش گرم که خطرات احتمالی مثل سوختگی، آسیب به پوست و ایجاد حساسیت دارد، استفاده می‌شود. در این روش از کاپ‌های مخصوص که دریچه تخلیه هوا در بالای ان دارد و یک دستگاه پمپ برای مکش استفاده می‌شود. در این روش خطرات و ریسک آسیب به حداقل میزان خود می‌رسد.

ماساژ بادکش درمانی

اما بادکش درمانی، که پیشتر توضیح داده شدند، نحوه این نوع درمانی به این صورت است که ابتدا سطحی از بدن که برای به انجام این کار در نظر گرفته شد، تمیز و یا با روغن مخصوص ماساژ چرب می‌شود. این کار به حرکت ساده‌تر لیوان بر روی پوست و بادکش کردن و فواید ان نیز کمک می‌کند.

به طور کل از روش‌های توضیح داده شده، در لیوان مکش ایجاد می‌شود تا پوست در آن ناحیه به زیر لیوان جمع شده و در آن تجمع خون شکل بگیرد. این کار سبب شل شدن بافت همبند در ناحیه مذکور شده و سبب تسکین درد می‌شود. این نوع بادکش ها مزایای متنوعی در نواحی مختلف بدن دارد که برخی از این قسمت‌ها عبارتند از:

  • بر روی صورت برای رفع چین و چروک پوست
  • کمر در رفع گرفتگی عضلات
  • سینه برای فرم‌دهی و بالا کشیدن آن
  • شکم و پهلو برای لاغری
  • رحم و تخمدان، برای کاهش درد قاعدگی

ماساژ بادکش درمانی

روش‌های ماساژ بادکش درمانی

در انجام این نوع از ماساژ، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی توسط ماساژ درمانگران بادکش درمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با مشخص نمودن هدف نوع ماساژ، ماساژ درمانگر با استفاده از هر یک از تکنیک‌ها به فواید و خواص بادکش درمانی دست خواهد یافت. در ادامه به توضیح برخی از انواع رایج این تکنیک‌ها خواهیم پرداخت.

ماساژ بادکش ثابت

در این روش از بادکش ها، کاپ‌ها بر روی پوست بصورت ثابت قرار می‌گیرند. معمولا بین 15 ثانیه تا 1 دقیقه کاپ تخلیه شده از هوا، روی نقطه مشخصی از پوست باقی می‌ماند و سپس جدا می‌شود.

ماساژ بادکش منقطع

هدف از این نوع بادکش درمانی، تجمع خون رقیق و تازه در قسمت مشخص شده است. در این روش کاپ بر روی نقطه گذاشته می‌شود و به مدت چند ثانیه کوتاه باقی می‌ماند و سپس جدا می‌شود. و به منطقه دیگری از سطح بدن منتقل می‌شود. این روش باعث گرم شدن منطقه‌ای در ناحیه تحت ماساژ می‌شود . این عمل چندین بار تکرار می‌شود تا نتیجه موثری از آن گرفته شود.

ماساژ بادکش متحرک

در این نمونه از روغن ماساژ کمک گرفته می‌شود و با چرب نمودن ناحیه مورد نظر و از یک کاپ یا لیوان بادکش استفاده می‌شود. سپس ماساژ درمانگر آن را در ناحیه مورد نظر حرکت می‌دهد و با گرم کردن موضعی، باعث رفع اسپاسم و خستگی عضلات می‌شود.

خواص بادکش درمانی

بادکش درمانی خوب است؟ عوارض بادکش درمانی برای چیست؟ بادکش درمانی نیز مانند دیگر انواع ماساژ ویژگی‌های مربوط به خود را دارد و اجرای صحیح آن می‌تواند به عملکرد بدن شما کمک کند. البته استفاده از روش‌های سرخود و یا استفاده نابجا از این روش نیز تاثیرات سویی بر سلامت شما خواهند داشت. مواردی از جمله:

  • سوختگی در اثر استفاده ناصحیح از روش گرم
  • خستگی و کوفتگی پس از ماساژ
  • سردرد و سرگیجه
  • بوجود آمدن تنش بیش از حد در عضلات همراه با درد
  • عفونت‌های پوستی، خارش و یا ماندن جای زخم در روش مرطوب

بنابراین دقت داشته باشید برای انجام ماساژ بادکش درمانی، به هر کسی رجوع نکنید! به متخصصان این حوزه و ماساژ درمانگران با تجربه و با سابقه مراجعه کنید تا بادکش درمانی مضرات به همراه نداشته باشد.

برای آشنایی با انواع روش‌های ماساژ و در حال ارائه در سالن ماساژ، لطفا مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

مطالب مرتبط : مرکز ماساژ ژیناسا

فواید بادکش درمانی

بادکش درمانی برای چی خوبه؟ بادکش ها بطور کلی برای درمان  و کاهش درد، التهاب، افزایش گردش جریان خون، رفع انسداد عروق، و ریلکس شدن و بهبود سلامت روح و جسم نقش بسزایی دارد. در پاسخ به این سوال عموم که بادکش چه فوایدی دارد موارد زیر را مثال می‌زنیم:

علت بادکش درمانی

  • سم زدایی از بدن
  • کاهش درد و التهاب
  • کمک به لاغری و کاهش چربی جمع شده در زیر پوست
  • بهبود عملکرد اعضای دخالی بدن از جمله کلیه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ارتقای عملکرد قلب و عروق
  • درمان تنگی نفس و بهبود عملکرد سیستم تنفسی
  • درمان مکمل دیسک کمر
  • رفع گرفتگی عضلانی در نواحی مختلف مانند گردن

فواید بادکش درمانی

عوارض بادکش درمانی

اما شرایط این نوع درمان برای یک سری افراد توصیه نمی‌شود. در افرادی که شرایط جسمی ویژه و یا بیماری‌های حساس دارند. در این موارد حتما باید تحت نظر پزشک و با رعایت نکات ویژه از سوی ماساژ درمانگر صورت پذیرد. در جواب ایا این کار ضرر دارد برخی از شرایط می‌توانند در بادکش عوارض ناشی از آن دخیل باشند. برخی از این موارد عبارتند از:‌

  • زنان باردار
  • بانوان در دوران قاعدگی
  • افراد مسن با وضعیت جسمانی ضعیف
  • بیماران سرطانی
  • مراجعان با سابقه بیماری مثل سکته مغزی
  • بیماران قلبی و عروقی
  • بیماران کلیوی در طول بیماری
  • وضعیت حساس پوست مانند بیماران پروانه‌ای یا دچار سوختگی
  • کودکان و اطفال

ماساژ درمانی و بادکش

بادکش برای درمان چیست؟ تحقیقات نشان داده‌اند که بادکش، بصورت مکمل در درمان برخی از شرایط پزشکی مانند کمردرد، میگرن، و فشار خون بالا مفید هستند. اما قبل از شروع این درمان، حتما شرایط و وضعیت جسمانیتان را با یک متخصص یا پزشک در میان بگذارید.

در پاسخ به این سوال که فواید بادکش درمانی چیست و آیا خطرات بادکش درمانی وجود دارد، باید گفت که این نوع از درمان نوعی ماساژ و یک روش درمانی چندوجهی است که با اهداف مختلفی بکار گرفته می‌شود. با این حال، مانند هر روش درمانی دیگری، قبل از شروع ماساژ درمانی با بادکش، ارزیابی شرایط فرد و مشورت با متخصص امری ضروری تلقی می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ماساژ درمانی پرداختیم و جوانب مختلف ان را بررسی نمودیم. سالن ماساژ ژیناسا آماده ارایه انواع خدمات مرتبط با ماساژ و زیبایی به شما همشهریان تهرانی است. امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر این کار و کاربردهای آن کمک نموده باشد. برای اطلاع بیشتر و مشاوره با کارشناسان و ماساژ درمانگران ما، از طریق راه‌های ارتباطی وبسایت zhinasamassage.com با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *